2019. december 8., vasárnap

Stollen szelet






Stollen szelet 

Igazi karácsonyi sütemény. Igazából nem szeretem a stollent, vagyis
eddig nem kedveltem. De ezt a receptet amikor megláttam, tudtam, hogy
ez csak jó lehet. Nem kelt tészta, túró van a tésztájában, finom illatos, és könnyü sütemény. Na igy már szeretem a stollent. 

Nagy hévvel nekiálltam elkésziteni, mindent elöre felvágtam, diót megpörköltem. Tésztát összeállitottam, beletettem a gyümölcsöket, akkor mehet a sütöbe. Becsukom a sütö ajtót és akkor láttam, hogy a diót kifejeltettem belöle. Sütöajtó kinyit, tészta tálba, dió belekeverbe, tepsibe rakva és ujból betoltam a sütöbe. Szerencsére csak fél percig lehetett a forró sütöbe amikor mindezt észrevettem. 

Minden jó, ha a vége jó, szép is lett és nagyon finom. Ajánlom azoknak akik nem szeretnek túl sokat pepecselni a kelt tésztával és biztos, hogy nem fognak
csalódni ebben a stollen receptben. 

Recept :
Stollenkuchen

40 dkg liszt                                                                                                                                                                     1 csomag sütöpor

10 dkg mogyoró vagy dió

25 dkg túró

15 dkg cukor

20 dkg vaj

4 tojás
csipet só

1 cs. Vanilias cukor

10 dkg kandrozott citromhéj /Zitronat/

10 dkg kandirozott narancshéj /Orangenat/

20 dkg mazsola

15 dkg marcipán

1 csomag stollen füszer – /lásd az utolsó bekezdést/ Másfél teáskanállal tettem bele a stollen füszerekböl.


10 dkg vaj és 10 dlg porcukor a szóráshoz.

 Elökészités : A mazsolát, citromhéjat, narancs héjat apróra összevágni és rumba áztatni. A mogyorót vagy diót kicsit megpörkölni és apróra összevágni. A marcipánt is  apró kockákra vágni. /Porcukorral meghintve szoktam összevágni, igy nem ragad össze /


A lisztet, sütöport összekeverni elmorzsolni a vajjal. Az összevágot mogyorót, túrót, cukrot, vaniliát, tojást és a stollen füszereket egy tálba tenni és összekeverni, egy viszonylag sürü tésztát kell kapjunk.  A mazsolát  és a kandirozott citrom és narancs héjat lecsöpögtetni és hozzá keverni a tésztához. /A rumba beáztatott gyümölcsök levéböl is tettem 4 evökanálnyit a tésztába /
.Ugyanúgy a darabokra vágott marcipánt is óvatosan belekeverjük. Egy kivajazott, lisztezett tepsibe beletenni a tésztát.  175 fokon kb. 20-25 percig sütni. Tüpróba !
A 10 dkg vajat felolvaszani és a forró tésztát megkenni vele, majd porcukorral megszórni. Kihülve kockákra vágni.


Megkerestem a stollen füszer összetételét: 10 gramm szerecsendió /de ez elmaradhat /, 5 gramm kardamon 1 vaniliarud kikapart magja, 1 citromhéj lereszelve, 4 gramm fahéj . Ezeket porrá törni, ha nem kapunk elöre csomagolt stollen füszereket. Ez a mennyiség 3 kg nyers stollen tésztához való. Tehát a fenti receptbe ettöl sokkal kevesebb kell ! A maradék eláll egy kis üvegben – fel lehet használni kekszek vagy muffin sütéshez vagy mézeskalácshoz. Nagyon finom illatos.